Menu główne

Czerwony: Smardzew - Łódź

czerwony szlak rowerowySmardzew (stacja PKP) - Łagiewniki Nowe - Łagiewniki (klasztor) - ul. Okólna - Modrzew - Las Łagiewnicki - ul. Boruty - ul. Rogowska - ul. Wycieczkowa

Jeden z dwóch najkrótszych etapów szlaku czerwonego. Prowadzi częściowo przez tereny Lasu Łagiewnickiego. Umożliwia zwiedzenie zespołu klasztornego w Łagiewnikach, będącego najstarszym (na terenie Łodzi) zabytkiem w stylu barokowym. Dla kolarzy trasa dość trudna.

Trasa rozpoczyna się na wprost przyst. PKP w Smardzewie, na granicy osiedla Smardzew i wsi Łagiewniki Nowe. Wyruszamy drogą prowadzącą na pd. równolegle do toru kolejowego. Z lewej strony w odległości ok. 200 m, płynie Czarnawka. Szlak dochodzi do niewielkiego wzgórza i tuż za nim skręca w lewo, schodząc w obniżenie terenu - dolinę Czarnawki. Uwagę zwracają tu wysokie olchy i akacje. Szlak przecina rzekę, która dopływa tu z pobliskich łąk (zasila je wodą), wśród których znajduje się jej źródło. Dalej, przy starych, potężnych topolach, drogi rozchodzą się w trzech kierunkach: w lewo biegnie droga wzdłuż koryta Czarnawki (jest to interesujące, krajoznawcze uzupełnienie trasy szlaku na odcinku osiedla Smardzew - można używać go zamiast drogi wyznakowanej, biegnącej przez samo osiedle), w prawo, w kierunku pd.-wsch. do wsi Skotniki, a na pd. - do Łagiewnik, tj. w kierunku, w którym prowadzą zn. czerwone. W pobliżu tego rozwidlenia znajduje się też staw utworzony na Czarnawce.

Wchodzimy na wzgórze porośnięte brzozami i sosnami, zostawiamy po lewej stronie drogę do wsi Skotniki i idziemy wśród pól, wspinając się stopniowo na szczyt wzgórza (225 m), z którego widoczna jest po prawej szeroka panorama Zgierza. Wyróżnić w niej można wieżę kościoła neogotyckiego, wieżowce osiedla Kurak i kominy Zakładów Przemysłu Barwników "Boruta . Przed nami rozciąga się Las Łagiewnicki. Na jego tle bieleją wieże XVIII-wiecznego klasztoru w Łagiewnikach.

Schodzimy w dół. do szosy Zgierz - Stryków (2,5 km). Spoza okazałego szpaleru starych klonów, którymi wysadzona jest szosa, wyłania się osobliwy widok "miasta" letnich domków, wzniesionych bezładnie na działkach rekreacyjnych, utworzonych na terenach przylegających do Lasu Łagiewnickiego, niemal u stóp klasztoru w Łagiewnikach. Szlak dociera do szosy Zgierz - Stryków, przecina ją i biegnie wśród ogrodzenia działek aż do murów klasztoru (3,5 km), za którym widoczny jest jego masyw, a bliżej, po lewej stronie - kompleks nowo wzniesionego budynku klasztornego, zharmonizowanego stylowo z sylwetką klasztoru. Dochodzimy do szerokiego, kilkunastostopniowego wejścia do klasztoru, mijamy je, albo zwiedziwszy uprzednio wnętrze świątyni, idziemy wzdłuż murów klasztornych, na których widoczne są ślady obu wojen światowych. Pozostałością pierwszej z nich są pociski artyleryjskie, do dziś tkwiące w murze. Skręcamy drogą w lewo. Po prawej stronie widać zabudowania pawilonu B Szpitala Chorób Płuc.

Na dalszym odcinku trasy napotykamy zn. niebieskie szlaku spacerowego w Lesie Łagiewnickim. Połączone szlaki: czerwony i niebieski prowadzą ul. Okólną do pętli autobusu nr 51. Na wprost pętli i jednocześnie na skraju lasu widoczne są znaki szlaku żółtego, który w tym miejscu kończy się. Wszystkie trzy szlaki biegną prawą stroną ul. Okólnej, mijają ul. Wycieczkową, po czym zn. czerwone i żółte schodzą w dolinę Brzozy, a szlak niebieski podąża dalej ul. Okólną, po czym w odległości 200 m od ul. Wycieczkowej skręca w lewo i ginie w lesie. Tymczasem szlak czerwony prowadzi dalej ścieżką leśną wzdłuż Brzozy.

Po ok. 1 km (od miejsca. w którym odszedł szlak niebieski) dochodzimy do ul. Serwituty, gdzie oba szlaki znów się łączą i prowadzą do wsi Modrzew (5,5 km), na wprost gajówki, na prawo do lasu. Tuż po skręcie znaki biegną mroczną aleją utworzoną z wysokich świerków, skręcają niebawem w lewo, mijają z prawej basen przeciwpożarowy i tuż za nim zbaczają w prawo, po czym, zostawiając po lewej stronie pola wsi Modrzew, prowadzą dalej skrajem lasu.

Po ok. 1 km szlaki rozchodzą się: szlak niebieski utrzymuje dotychczasowy kierunek pd., szlak czerwony natomiast skręca skośnie w prawo, w kierunku pd.-wsch. i wprowadza nas w kompleks Lasu Łagiewnickiego. Idziemy przez widną dąbrowę, mijając po drodze liczne krzyżujące się z naszą trasą drogi. Spotykamy na niej m.in. grupę pięciu dębów, zrośniętych u dołu pniami.

Zdążamy nadal w kierunku pd., z odchyleniem najpierw na zach., a następnie na wsch. i zanim osiągniemy skraj lasu, skręcamy w lewo, by drogą biegnącą na pd. dotrzeć do ul. Boruty (7,5 km). Spotykamy tu znów szlak niebieski, zdążamy z nim razem ulicami: Boruty i Rogowską do zbiegu ulic: Wycieczkowej i Kryształowej, gdzie kończą się oba szlaki (9 km).

A. Banasiak, C. Jaworska-Maćkowiak, T. Maćkowiak, J. Majer "Okolice Łodzi" - przewodnik turystyczny; Wydawnictwo PTTK "Kraj"; Warszawa 1988. (trasa 1.11).